thefarside

En månad som mamma, morsa, mor!

Publicerad 2014-09-15 17:52:53 i

Jag känner att jag ligger efter, rätt rejält också. Fyra veckor har gått sedan lillstrumpa dök upp i våra liv och vände uppochner på det mesta och lite till. Som sig bör såklart. Det där med förlossningsberättelse som alla skriver, ska man liksom göra det? Det gjorde ont, gick fort och var rätt grisigt faktiskt. Jag kan detalja kring detta en annan dag när jag känner för det.
 
Vecka 1 som morsa
Vi stannade på BB i fyra dagar på grund av att jag var rätt risig i samband med näringsbrist. När vi väl kom hem var det skitcoolt i ca 2 dagar. H och jag åt gott på kvällarna, tände ljus och pratade igenom förlossningen gång på gång för att se så vi fått med allt. Sen kom mjölkstockningen. Fy. Vänstertutten såg ut som om någon backat på den för att sedan lägga i en framväxel och gasa över stackarn på nytt. Resterande vecka 1 av mammaskapet fortsatte stockningen och vi fick tillslut köpa bröstpump för att fixa till det.
 
Vecka 2
Tittsen började få sin vanliga färg och humöret blev bättre. Första besöken hade vi redan hunnit med, sväronen hälsade på och togs om hand av H. Själv sov jag mig mest igenom hela besöket dessvärre men lovade att vara något mer social nästa gång. Det höll jag. I slutet av vecka 2 kom även mina egna päron, något mer uppe var jag i alla fall så allt gick åt rätt håll.
 
Vecka 3
Henkan började nu jobba! De där 10 dagarna som pappan får, jag trodde de skulle kännas många! Halva första veckan hade ju nästan gått innan vi kom hem från BB jue. Kände mig snuvad på konfekten rätt rejält. Vi fick inget rosa bebismys alls men fick trots detta gulliga sms om att "njuuuuta!" titt som tätt. Klart att allt var väl menat men just då kändes det rätt fisigt. Dock började jag försöka hitta några rutiner denna vecka. Rutiner för när jag skulle äta, när tösen skulle äta, när jag skulle hinna gå på toa och hur många dagar det FÅR innan jag duschar, för mina näras skull menar jag.
 
Vecka 4
Underbar! Mamma hade en semestervecka och valde att göra mig och lilla tösen sällskap. Ovärderligt med hjälp med blöjbyten, vyssande vid gråt etc etc. Jag kunde duscha, sova på förmiddagarna och åka och handla. Vi var på Kungsmässan och shoppade och fikade. Vi var i stan och fikade och vi tog promenader varje dag. Är det SÅHÄR att vara föräldrarledig liksom, great!
 
Nu sover hon och jag ska springa ner och hämta en biscotti. Tjo!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fröken E

Glöm surdegar och proffsfotografier. Här får man vara sig själv en stund.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela